Underskinner på dagsorden-bare ikke i Norge

Underskinner på dagsorden i Spania, Tyskland og Italia

MCTA har satt søkelys på den nær totale mangelen på MC-vennlige underskinner langs norske veier
(se artikkel), og blant annet utfordret vegdirektøren på dette. Det er et faktum at underskinner finnes å få kjøpt (se artikkel), selv om Statens vegvesen påstår at det ikke er tilfelle. Det er også et faktum at det samme Statens vegvesen sitter på omfattende dokumentasjon som viser hvordan underskinner kan bidra til å redusere skadeomfanget av den hyppigst forekommende ulykkesårsak for norske motorsyklister: utforkjøring til høyre i venstresving.

Det er ikke bare MCTA som er opptatt av underskinner. Våre europeiske venner i FEMA kunne nylig melde om et nytt initiativ fra ANM, en spansk motorsykkelorganisasjon, som har gått i dialog med spanske veimyndigheter med sikte på å utvide bruken av underskinner på spanske veier med mye motorsykkeltrafikk (se artikkel hos FEMA). Og fra FIM Europes kongress nylig kunne vi bringe nyheten (se artikkel) om at italienske myndigheter nå har etablert et eget program for å få på plass MC-vennlige underskinner i stor skala.

Det ledende motorsykkel-magasinet Motorrad har også rettet søkelyset på underskinner og effekten av dem. I en bredt anlagt artikkel leverer de omfattende dokumentasjon på hvor avgjørende viktig disse skinnene er for en motorsyklist når uhellet først er ute. Og hvor galt det kan gå når slike skinner mangler. Historien om 55-år gamle Thomas Kindt er sterk lesing. En juni-dag i 2019 mistet han veigrepet i en slak høyresving og skled ut. Ducatien hans gikk under rekkverket og havnet i ura, totalskadd. Selv traff han rekkverksstolpen, med brudd på samtlige ribb-bein, sprukken milt og knekt ryggsøyle som resultat.  Thomas var så til de grader fanget av rekkverksstolpen at redningsmannskapene i følge artikkelen strevde med å «skille mann fra metall». I dag sitter Thomas i rullestol, lammet fra livet og ned. Han kjører en CanAm tre-hjuler, og er glad han i det hele tatt overlevde.

Artikkelen i Motorrad er krystallklar, og veldokumentert. Underskinner redder liv. Og rekkverk uten underskinner tar liv. I Tyskland i 2011 omkom hver 12. motorsyklist som kræsjet i et rekkverk uten underskinner. Og rekkverks-ulykker stod for en tredjedel av alle dødsulykker med MC i Tyskland det samme året. 

Det er ingen grunn til å tro at tallene er veldig annerledes i Norge. Tvert imot. I Vegvesenets egen håndbok for MC-sikkerhet slås følgende fast:
Vegrekkverk har ofte en negativ virkning på motorsyklisters sikkerhet. Årlig politirapporteres ca. 30 ulykker i Norge hvor motorsyklister skades i sammenstøt med vegrekkverk.... Blant de skadde i slike ulykker er det årlig ca. 3 motorsyklister som blir drept og ca. 11 som blir hardt skadd. 

Kunnskapen finnes altså, og gjør det enda vanskeligere å akseptere den manglende bruken av det enkle og billige tiltaket som underskinner representerer. TØI har estimert den samfunnsøkonomiske kostnaden ved et dødsfall i trafikken til drøyt 35 millioner kroner. En hardt skadd koster samfunnet 12 millioner (les mer hos NRK-link)

Og da har vi ikke engang begynt å snakke om all den lidelse og sorg som de involverte og deres pårørende – eller etterlatte – påføres.

Også i det perspektivet er mangelen på underskinner vanskelig å forstå. Om vi tar godt i og sier at 1 meter underskinne koster 1000 kroner kunne man få 1 kilometer skinner for 1 million. For 100 millioner kunne man fått 100 kilometer med underskinner. Bruker man 200 meter skinne pr sving ville det være nok til å sikre 500 svinger – og dermed fjerne  500 potensielle dødsfeller.

Kunne vi for 100 millioner spart tre liv ville en slik investering være samfunnsøkonomisk lønnsom. Og da har vi fremdeles ikke hensyntatt den menneskelige sorg og lidelse som alle disse ulykkene uvegerlig medfører. Bare det burde være nok til å sette fart i arbeidet.

Artikkelen i Motorrad (på tysk) kan leses her: Link til Motorrad og er også å finne i nr 14 av bladet. Er vi heldige kommer den etterhvert på norsk i MC-avisa/BIKE.

Les også: Håndbok V621 MC-sikkerhet (vegvesen.no)

Forrige
Forrige

BMW R1300GS - med krav om stroppe-sikring

Neste
Neste

Er mellomtung mellomtung?