Er mellomtung mellomtung?

Med ujevne mellomrom dukker det opp saker som kan gjøre de fleste mer enn forvirret, og regelverket rundt A2 har minst én glipe. For å forstå dette, må vi ha en kjapp historietime.

 En gang for lenge siden, i 2012, sank Costa Concordia, Elisabeth II feiret 60 år på tronen og ved årets utgang ville vi få nytt førerkortdirektiv. Klasse «Mellomtung» ble erstattet av A2. Vi fikk et hopp i tillatt toppeffekt, fra 25 kW (34 hk) til 35 kW (48 hk), men også en innstramming. Førerkortklasse A2 sa at du kan kjøre en sykkel med inntil 48 hestekrefter, men sykkelens originaleffekt kunne høyest være det dobbelte, altså 96 hk.

På denne dagen, fikk vi et merkelig hull i systemet. A2-lappen gir nemlig ikke rett til å kjøre enhver sykkel som er registrert som mellomtung. Grunnen er nokså enkel: Det var ingen begrensning på original topp-effekt i de gamle reglene for mellomtung. Det gjorde at så vi så både GSX-R 600, Yamaha R6, Honda CBR 600 og noen få Yamaha R1 med 34 hk, registrert som mellomtung (i prinsippet kunne man etter de gamle reglene strupe ned hvilken som helst sykkel til 34 hk, og kjøre dem med med mellomtung-lappen. Gold Wing 1800 med 34 hk? Ja, det var helt ok...) Man kan spekulere i hvor mange av disse syklene som fortsett hadde 34 hk uken etter de var solgt fra forhandler, men formelt sett var de lovlige å kjøre med mellomtung-førerkort, så lenge du hadde det «gamle» førerkortet, og ikke A2 utstedt etter 1.1.2013.

Tiden gikk, og etter mange år var reglene rundt dette i hovedsak glemt. Nye unge førere kjøpte gamle GSX-R 600, med «L3e» (mellomtung) og 25 kW i vognkortet.  Ingen ting skulle tilsi at man ikke hadde lov å kjøre med A2-lappen - den er jo god for inntil 35 kw! Det er vel vognkortet som styrer? Står det mellomtung, må jo det være greit?

Dessverre, men nei: En mellomtung motorsykkel er ikke nødvendigvis en A2-motorsykkel. Og et A2-førerkort er ikke gyldig for hvilken som helst mellomtung sykkel. Har man førerkort A2 som er nyere enn 2013, kan ikke sykkelen man kjører ha mer enn 70 kW originalt, dvs i henhold til typegodkjenning. Det hjelper altså ikke at sykkelen aldri har vært registeret med mer enn 34 hk.

MCTA vil følge opp vårt innspill med Statens Vegvesen. Vi mener at de motorsyklene som er registret som L3e (mellomtung), men som har mer enn 96 hk iht typegodkjenningen og følgelig ikke kan kjøres A2-førerkort, bør klasses som L3e A3 (tung motorsykkel). Det er reelt sett kun de med førerkort klasse A som har lov til å kjøre disse motorsyklene. Det finnes nok knapt en eneste fører i Norge med mellomtung-lappen fra før 2013 som ikke har klasse A i dag. De få det måtte gjelde har trolig sluttet å kjøre motorsykkel, og er vel uansett neppe interessert i en GSX-R 600 med 34 hk (de kan jo heller og helt lovlig kjøre en nyere A2-sykkel med 48 hk!). På den annen side setter dagens uklare stituasjkon en hel det unge motorsyklister i et kjedelig klister. Politiet har ikke noe annet valg enn å følge loven, slik deres «nettpatrulje» varsler på nett. Men vi håper det er med et visst vemod de anmelder ungdommen som tror de har gjort rett, men som blir lurt av at «mellomtung» og «mellomtung» er minst to forskjellige ting.

Forrige
Forrige

Underskinner på dagsorden-bare ikke i Norge

Neste
Neste

FIM Europe diskuterer MC-politikk