Tungbilfelt eller kollektivfelt?

Det er interessant å følge diskusjonen som nå pågår vedrørende trafikken i Oslo-gryta med omegn. Her svirrer det med ord og uttrykk som «kollektivfelt», «tungbilfelt» og «drosjefil».   Ikke minst er det bekymringer rundt fellesskapet mellom de ulike trafikantene.

Er endringen fra kollektiv- til tungbilfelt et lokalt fenomen eller er tanken fra Statens Vegvesen at alle kollektivfelt i Norge skal gjøres om til tungbilfelt?

Vi tror ikke det. Allerede i 2018 var det en høring rundt tungbilfelt som resulterte i at det første ble åpnet på Sola i Rogaland. I 2019 ble det åpnet et tilsvarende felt i Fredrikstad.

At kollektivfeltene på E6 på de korte strekningene Hvam-Tangerud  i nord og Taraldrud-Klemetsrud i sør omgjøres til tungbilfelt (og i tillegg er tillatt for taxi) burde ikke skape de store diskusjonene. Derimot er det en annen vinkling som etter vårt syn er mye viktigere

I et kollektivfelt har som kjent MC lov å ferdes sammen med blant annet el-biler, minibusser, og utrykningskjøretøy. Her er det rom for at ting stort sett skal gå bra og gi flyt i trafikken uten store uhell.

I et tungbilfelt, som ofte er lagt til en kort distanse, er det tunge kjøretøy som dominerer. Vi er ikke overbevist om at dette er et godt sted å være for en sårbar motorsyklist. Vi tror faktisk mange vil takke nei til å ligge skviset mellom to 50-tonns trailere. Da er marginene små og konsekvensene av uhell store.


I Norge er vi heldig stilt som stort sett kan kjøre i hvilket felt vi vil.  Men vi deler ikke ønsket om å komme inn i tungbilfeltet. Derimot kunne vi kanskje få inn MC med sidevogn i kollektivfeltet?

Til slutt:
trafikksikkerhet-i-kollektivfelt-og-sambruksfelt.pdf (vegvesen.no)

Forrige
Forrige

FIM Europe diskuterer MC-politikk

Neste
Neste

Underskinner: Hva er problemet ?