Ut på tur? – noen enkle sikkerhetstips

Tur

(Bilde gjengitt med creative commons lisens..)

Før du legger ut på motorsykkeltur er det viktig å sørge for at sykkelen din er i god stand. Særlig når du skal dra på langtur.

Start med å gjøre en visuell kontroll av din motorsykkel. Ser alt bra ut, ingen lekkasje eller svetting fra demper og gaffel, se litt ekstra ved pakninger, simringer og overganger.

Noen enkle tips til ting du bør kontrollere før turen:

Dekktrykk og dekkmønster:

○      Sjekk dekktrykket foran og bak riktig trykk står i sykkelens manual og ofte på svingarmen. Husk at eldre dekk (over 5 år) kan ha dårligere grep enn nye dekk.

○      Inspiser dekkmønsteret og bytt ut slitte dekk.

Lys:

○      Kontroller at alle lys fungerer, inkludert blinklys og bremselys.

○      Sjekk fjernlys også. Du har alltid behov for godt lys dersom du skal kjøre i mørke.

Bremsevæske og bremseklosser:

○      Sjekk bremsevæskens nivå, tilstand og farge. Ny væske er klar eller svakt gul. Test ved å holde jevnt, hardt trykk i ca 20 sekunder og sjekk at hendelen ikke beveger seg innover.

○      Inspiser bremseklossene ved å lyse inn i kaliperen. Nye klosser har typisk 5–6 mm beleggtykkelse. Ved 1,5 mm bør klossene byttes.

○      Test gjerne bremsene fysisk for å forsikre deg om at de fungerer som de skal.

Batteri:

○      Batteriets spenning bør normalt være mellom 12,5 og 13,5 volt når motoren ikke går, og mellom 13,5 og 15,5 volt når motoren går.

○      På syrefylte batterier bør veskenivået sjekkes.

○      Et dårlig batteri kan gi feilmeldinger på nyere sykler.

Motorolje og kjølevæske:

○      Sjekk oljenivået i motoren. Bruk nivå-sikteglasset eller om det finnes peilepinnen.

○      Kjølevæskenivået kan du se på kjølevæsketanken. Etterfyll med riktig væske etter fabrikantens spesifikasjoner.

Kjeder og drev:

○      Sjekk kjedet for slakk, slitasje og smørning. Kjedett skal være smurt, fritt for rust og med fleksible ledd. Sjekk kjedeslakk i manualen til din sykkel.

○      Ved slitt drev (skjev, spisse tenner) må kjede og drev byttes samtidig.

Dempere og forgafler:

○      Inspiser demperne og forgaflene for smålekkasjer/svetting. Synlig «oljesøl» kan være et tegn på slitasje og i verste fall funksjonsfeil.

Styrelager:

○      Sjekk at styret går lett fra side til side og at det ikke er noen “hakk” når hjulet løftes fra bakken.

Personlig utstyr:
○      Ta vare på kjøreutstyret ditt. Vask, smør glidelåser og imprigner.

○      Et godt vedlikeholdt kjøreutstyr gjør turen enda mer trivelig.

 

Tenk sikkerhet - ta med smarte hjelpemidler på tur!

I tillegg til teknisk inspeksjon før avreise er det viktig å ta med noe utstyr som du kan få bruk for på turen. Her er noen tips til ting du kan vurdere å ta med deg:

Multiverktøy. Et multiverktøy med skrutrekkere, unbrakonøkler og andre små verktøy er nyttig og essensielt. Det kan hjelpe deg med mindre reparasjoner og justeringer underveis.

Slangeklemmer. Disse kan midlertidig reparere en lekk radiator eller bensinslange hvis du skulle få problemer.

Reservepærer. Dersom du ikke har LED lys på sykkelen er det lurt å ha med ekstra lyspærer til frontlykter, baklys og blinklys. Du vil ikke bli stående i mørket hvis en pære går.

Førstehjelpsutstyr. Et lite førstehjelpssett er alltid viktig å ha med. Det kan være kritisk for deg selv eller andre i nødsituasjoner.

Tau eller stropper. For å sikre bagasje eller for å binde fast sykkelen hvis du trenger å transportere den.

Liten lommelykt.  En lommelykt kan være nyttig hvis du skulle få behov for å mekke på sykkelen i mørket.

Ekstra nøkler. Ha med en ekstra nøkkelsett i tilfelle du mister den primære nøkkelen.

Mobiltelefon med GPS og lader. Selvfølgelig! Mobiltelefon og GPS er viktige verktøy for navigasjon, nødanrop og kommunikasjon.

Liten dekktrykksmåler. Sørg for at dekkene dine har riktig trykk. En liten dekktrykksmåler tar minimalt med plass og kan være avgjørende for sikkerheten.

Til slutt, husk å sjekke oljenivå og dekktrykk regelmessig underveis på turen.

En godt forberedt motorsyklist er en glad motorsyklist, også når det uforutsette inntreffer!

God tur!

Forrige
Forrige

Underskinner: Hva er problemet ?

Neste
Neste

FEMA-søknaden: “Ikke ennå”