Fjord og fjell i sydvest

Tur

De 27 hårnåls-svingene som i løpet av 7-8 km tar deg ned nesten 900 høydemeter til Lysebotn er kan hende den største enkelt-attraksjonen på denne turen. Men hvis du i tråd med vårt turforslag kombinerer den med Brokke-Suleskardvegen, rv9 gjennom Øvre Setesdal, gamleveien over Dyrskar, fv520 over Ekkjeskaret og fv450 opp Hunnedalen (eller Lysebotn-ferja) får du en rundtur av de helt sjeldne.

Hvordan komme dit?

Man kan koble seg på runden flere steder. Kommer du fra sydfra er rv9 et nærliggende valg, eventuelt i kombinasjon med fv42 mellom Arendal og Evje. Fra Østlandet kan du følge E134 fra Drammen til Haukeligrend, eller svinge av før du kommer så langt og ta fv450 fra Høydalsmo via Dalen til Valle. Fra nordvest treffer du runden via E134 i Røldal, og fra Stavanger/Sandnes-kanten kan du enten kjøre tunnelen til Tau (hvis du vil kjøre med klokka), eller velge en av de mange veiene til Byrkjedal (hvis du vil kjøre mot klokka).

Med eller mot klokka?

Vi har kjørt turen både med og mot klokka, og begge deler er like spennende. Oppstigningen fra Røldal mot Ekkjeskaret på fv520 er spektakulær, men stopp for all del et stykke opp i lia og se deg bakover! Vi synes også Hunnedalen er gøyere å kjøre opp enn ned, og liker oppstigningen fra vest mot øst på Suleskardvegen bedre enn bakkene på Setesdals-siden. Men alt dette er bare synsing. Dette er veier man kan kjøre mange ganger, i begge retninger, og ha det like gøy hver gang!

Lysebotn

Lysebotn-vegen er en blindvei i den forstand at den slutter på kaia i Lysebotn. Dermed må man kjøre samme vei tilbake som man kom, noe som er helt i orden. For dette er også en vei som godt kan oppleves i begge retninger! Hvis du likevel vil unngå det er turistferja som går inn fjorden et godt alternativ. Ferja starter i Stavanger om morgenen og stopper innom Lauvvik og Forsand ytterst i Lysefjorden. Det er ypperlige steder å kjøre om bord hvis du vil ta ferje inn. Men husk å bestille plass; i sesongen er ferja som oftest full, og er man flere sykler i følge er det slett ikke sikkert at alle får plass - selv om mannskapet på denne ferja er særdeles flinke til å stue!

Ferja returnerer ut fjorden om ettermiddagen. Lauvvik er stedet å kjøre av hvis du skal videre til Sørlandet, mens Forsand er det opplagte valget hvis du er midt i runden og på vei inn i Ryfylke. Og igjen er det sikrest å bestille plass på forhånd.

Men ferje da??

Når vi er på MC-tur er det vanligvis ikke så fristende å sitte to timer på ei ferje, men akkurat denne ferja er vi villige til å gjøre et unntak for. Lysefjorden er en trang fjord, omkranset av bratte fjell (les: Prekestolen, Kjerag), og med et par-tre forlatte småsteder på de få grønne flekkene som finnes. Det er verdt å oppleve –og så har du en ypperlig unnskyldning for å ta turen én gang til, men kjøre opp Hunnedalen neste gang!

Tid og distanse

Hele runden er på drøyt 530 km (gitt at man ikke tar Lysebotn-ferja), hvilket betyr at det er mulig å gjøre det hele på én dag. Men det er ikke å anbefale hvis man ønsker å nyte turen, spise litt underveis, ta en kopp kaffi oppe i høyden og ellers ha det hyggelig. Vi anbefaler at du setter av to dager, og overnatter et sted underveis. Det finnes flere campingplasser og-hytter langs ruta, og vil du bo på hotell har du også gode alternativer.

Prøv gamle-veiene!

Når du kjører E134 mellom Haukeli og Røldal er det vel verdt å kjøre utenom tunnelene. I særdeleshet er gamleveien over Dyrskar å foretrekke framfor den 6,9 km lange Haukelitunnelen. Her ligger det gjerne snø hele sommeren, og er man tidlig ute kan veien simpelthen være uframkommelig. Og i Austmannlia, på østsiden av Røldal, er gamleveien på utsiden av fjellet mye morsommere enn tunnelen på innsiden. Særlig når man tar i betraktning at gamleveien var i bruk helt til 1982! Har du tid til overs i krysset mellom E134 og fv520kan du gjerne ta en avstikker opp til toppen av Seljestadjuvet også. Da fortsetter du bare opp de såkalte Hordabrekkene retning Odda, og svinger av like før skisenteret. Kommer du kjørende vestfra bør du uansett unne deg turen over Seljestadjuvet framfor de to tunnelene som dagens E134 følger. Vær for øvrig oppmerksom på at Brokke-Suleskardvegen ikke åpner før et godt stykke ut på våren. Til gjengjeld kan du få oppleve 5-6 meter høye brøytekanter hvis du tar turen tidlig i sesongen.

Suleskardvegen en dag i mai

Mat og bensin

Kommer du sydfra på fv450 bør du fylle tanken på Sinnes, i krysset der fv450 møter fv468. Det selges også bensin på Fjellbutikken, noen hundre meter nord for avkjørselen mot Setesdal. Neste mulighet er ikke før på Rysstad i Setesdal, et par km syd for krysset mellom Suleskard-vegen og rv9. Kommer du nord-eller sydfra på rv9 gjelder det samme; stopp på Rysstad og fyll tanken før du legger i vei over fjellet.

Det såkalte «Ørneredet» halvveis nede i bakkene mot Lysebotn er et flott sted å spise lunsj. God mat serveres også på Byrkjedalstunet nederst i Hunnedalen. Midt på fjellet mellom Setesdal og Sirdal er det anlagt en flott rasteplass, men skal du spise her må du ha proviantert på forhånd

Forrige
Forrige

Fv461: Agders berg- og dalbane

Neste
Neste

Følg med, din tulling!